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 C3g engine head removal (SUJET EN ANGLAIS)

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ronenfe
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MessageSujet: Re: C3g engine head removal (SUJET EN ANGLAIS)    Dim 16 Sep 2018 - 15:10

I still have air is still in the system. So much air must come from outside, right? It must be exhaust gases or fuel mixture, right? Because compression is low in 2 cylinders.
The question is, what could be wrong after head gasket and head rebuild?
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Twingo1
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MessageSujet: Re: C3g engine head removal (SUJET EN ANGLAIS)    Dim 16 Sep 2018 - 15:49

Regarding the low compression in two cylinders, when you rebuild the head did you get the surfaced milled to get it perfectly flat? If not, you could be faced with a warped head and a new gasket which is not sealing properly.
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ronenfe
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MessageSujet: Re: C3g engine head removal (SUJET EN ANGLAIS)    Dim 16 Sep 2018 - 17:39

I tested it with a straightedge and it was flat.
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M.Gibi
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MessageSujet: Re: C3g engine head removal (SUJET EN ANGLAIS)    Dim 16 Sep 2018 - 23:31

Hi,

As far as I understood milling is mandatory for any head gasket removal with an aluminium head. The gasket is thin and can't abode more than 0.2mm of non-planearity defects. On the motor body side you don't have much to fear as it is steel, even with sandpaper you won't be able to remove much (or you'll have to try reeeeally hard). But on aluminium sandpaper has a quite much more dramatic effect.
I guess you had to remove gasket parts from the head ; on my side I had to go pretty hard with 400 sandpaper to remove the gasket from the body and have a smooth finish. But if I had done the same on aluiminium I'm pretty sure I'd had gone beyond the 0.2mm planearity constraint.

You may have checked with the straightedge, but what you would have needed to do would have been to check with a rectified wedge if you had slots where planeity was not respected. And even then it is quite hard to check by hand.

So that's why I understand the head has to be milled. You actually need a gantry grinding machine to do this I think. But probably a milling machine should do.

However I have no idea if you can just go grinding it without a specific support. The grinding probably has to be carried out with geometrical references that I don't know. I'm afraid I can't help much on that at that point, sorry... but I'd definitely think of grinding the head as Twingo1 suggests


Dernière édition par M.Gibi le Dim 16 Sep 2018 - 23:45, édité 2 fois
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M.Gibi
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MessageSujet: Re: C3g engine head removal (SUJET EN ANGLAIS)    Dim 16 Sep 2018 - 23:40

Essayons comme cela de passer outre la barrière du langage.

Notre ami roenfe a visiblement remonté sa culasse sans la passer à la rectif. Il a malgré tout vérifié à la règle métallique si la planéité de la culasse était bonne ; perso je connais l'usinage et la rectif, et clairement essayer de glisser une cale sous une règle métallique est tout sauf suffisant pour ce genre de chose, du moins de par mon expérience, et s'il a gratté au papier de verre pour virer les bouts de joint comme c'est de l'alu on enlève assez facilement plus de 0.2mm.

Cependant je suppose que la chose est moins aisée en Israel que chez nous si le moteur n'est pas connu.

Donc je me demande si quelqu'un ici peut nous dire s'il y a des contraintes géométriques particulières à respecter pour la rectif ? Par exemple, doit-elle être faite par rapport à une face de référence particulière ? Est-ce qu'il faut passer par un support spécifique que tous les rectifieurs de moteurs ont ?
Ou est-ce qu'il suffit de monter la culasse sur une fraiseuse quelconque et y aller jusqu'à ce que toute la face soit rectifiée ? (et donc la nouvelle face n'est plus strictement parallèle à l'ancienne, mais qu'on s'en fout)

Aux modo : je pense que mettre "sujet en anglais" n'aide pas beaucoup parce que du coup les gens qui savent mais ne lisent pas l'anglais n'iront pas voir. Perso l'anglais ne me pose pas de problème mais le détail de la mécanique automobile beaucoup plus. J'aurais donc plutôt remplacé le nom du sujet en français et mis une alerte sur le premier post, en précisant les modalités, typiquement ici que le posteur du sujet peut lire les réponses en français, et pour ceux qui répondent en anglais de mettre une traduction de leur réponse
My two cents, comme on dit =)
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MessageSujet: Re: C3g engine head removal (SUJET EN ANGLAIS)    Lun 17 Sep 2018 - 7:38

Bravo et bien dit Cool
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ronenfe
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MessageSujet: Re: C3g engine head removal (SUJET EN ANGLAIS)    Mer 19 Sep 2018 - 15:59

Hi. The head was distorted and fixed by a professional using a machine. I didn't fix the head myself.
I'm close to removing the head again and see what's the problem.
In the meantime I found out you can access the exhaust bolts from above with a wrench and it's much easier this way.
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ronenfe
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MessageSujet: Re: C3g engine head removal (SUJET EN ANGLAIS)    Mer 19 Sep 2018 - 21:19


Ok. I think I found the problem.
The sleeves of cylinders 2,3 are not all the way in, an? I thought the pressing of the head will press them down.
When I first turned the crank by hand, the sleeves were pushed out with the Pistons so I had to press them down by force, I didnt press more and thought the head will press it. Should I press it now with a mallet?
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ronenfe
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MessageSujet: Re: C3g engine head removal (SUJET EN ANGLAIS)    Hier à 15:29

Well I had to remove the AC compressor too because it blocked the sump, and lost the gas with an explosion near my ear
. Look what was inside the sump. One of the liners o rings torn apart.
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MessageSujet: Re: C3g engine head removal (SUJET EN ANGLAIS)    Hier à 19:45

Wowww that is rather dangerous to disconnect A/C stuff without having emptied correctly the system, not forgetting environmental standards.

What you have found in the sump would make me seriously consider removing and going ahead with a total dismantle and rebuilt of the engine or else replacement with a D7F engine for example. Nobody knows what other surprises lurk inside... Shocked
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ronenfe
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MessageSujet: Re: C3g engine head removal (SUJET EN ANGLAIS)    Hier à 21:58

Yes. I'm removing the liners and putting new o rings. It was indeed dangerous. I loosen the screw that holds the 2 gas lines into the compressor slowly. I should have emptied the gas from the designated ports above or let it leak slowly and not keep loosening it.
Regarding environment, I don't think it's a problem. This is not the older type of gas which was bad.
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MessageSujet: Re: C3g engine head removal (SUJET EN ANGLAIS)    

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